Indonesian Qualifications Framework: Sebuah Upaya Internalisasi Generic Skills

Main Article Content

Sri Sumaryati

Abstract

Nilai generic skills sangat penting untuk dimiliki oleh mahasiswa dalam usahanya meningkatkan kemampuannya untuk bersaing di pasar global. Untuk itu Perguruan Tinggi, dalam hal ini Program Studi hendaknya mampu memenuhi kebutuhan mahasiswa ini melalui kegiatan pembelajaran beserta perangkatnya, yang akhirnya terjabar pada sebuah kurikulum. Tujuan penulisan artikel ini adalah menawarkan suatu strategi yang mampu mengintegrasikan nilai generic skills dalam kurikulum pendidikan ekonomi. Artikel ini ditulis berdasarkan hasil review literature yang relevan serta laporan hibah pengembangan kurikulum Prodi Pendidikan Ekonomi. Artikel ini menyimpulkan bahwa nilai generic skills dapat dikembangkan melalui pengalaman belajar secara berkelanjutan sejak mahasiswa baru masuk perguruan tinggi sampai mereka lulus.


 


Generic skills are very important for students to possess in order to improve their ability to compete in the global market. Therefore, colleges, especially the study program, should be able to meet the students’ needs through learning activities along with their tools, which are ultimately elaborated in a curriculum. The purpose of writing this article is to offer a strategy that would integrate the value of generic skills in the curriculum of economics education. This article was written based on a review of relevant literature and curriculum development grant reports of Economics Education study program. The article concludes that the value of generic skills can be developed through continuous learning experience started since new students enter college until they graduated.

Article Details

Section
Articles